Субота, 20 Квітня, 2024

Всією громадою на велосипеди: як в Сосниці розв’язали проблему громадського транспорту

Не секрет, що у сільських громад в Україні маса соціальних проблем, що вважаються за замовчуванням нерозв’язними. Наприклад, громадський транспорт, пише chernigiv-future.com.ua.

Розповідаємо, як завдяки раціональному підходу та здоровому глузду в смт Сосниця на Чернігівщині (з 2017 р. центр об’єднаної територіальної громади) розібралися з цим складним питанням.

Розумний в гору не піде, розумний гору обійде

Саме так і вчинили в Сосниці, вирішивши спростити життя місцевим жителям та приїжджим із сусідніх сіл — пішли нетрадиційним шляхом. А проблема була ще та. Адже, якщо в мегаполісах населення незадоволене вартістю та якістю транспортних послуг, то в містечках подібним Сосниці громадського транспорту просто немає. І люди, які приїжджають в такі населені пункти з нагальних справах, змушені пересуватися пішки. А це займає багато часу та фізично важко (протяжність деяких смт 10 та більше км). Що ж стосується таксі, то селянам, що ледь-ледь зводять кінці з кінцями, цей вид транспорту не по кишені.

У Сосниці розв’язали проблему радикально — створили власний велопарк. Тепер велосипедами може користуватися кожен, а, головне, це безкоштовно.

Мобільна громада

Сьогодні Сосниця — центр об’єднаної територіальної громади, куди щодня приїжджають сотні людей з навколишніх сіл. Хтось їде в медсанчастину, хтось до Пенсійного фонду, в поліцію або просто за продуктами. Кожна з перерахованих установ знаходиться одна від одної на пристойній відстані і якщо вам було потрібно встигнути й туди й сюди, то доводилося добряче побігати.

У 2019 р. Сосницька сільрада почала співпрацю з польським Фондом міжнародної солідарності, який займаються громадськими питаннями, зокрема, розвитком соціальних послуг в Україні.

Там представники сільради й дізналися, як в найменших польських адміністративних одиницях, ґмінах, працює система послуг для населення. Навчання тривало кілька місяців, після чого фонд надав можливість подати заявку для реалізації своєї ідеї.

Одна з учасниць проекту, секретар Сосницького сільради, Світлана Пастушенко, каже, що насправді це вже був другий задум, який вдалося втілити в життя завдяки Фонду солідарності. У 2019 році представники Сосниці отримали гранд на придбання 7-ми місцевого автомобіля для віддалених сіл громади. Тепер на цьому авто за графіком до селян виїжджають медпрацівники, перукарі, працівники соцзабезу та навіть майстер по ремонту взуття.

Скільки коштує велопарк?

Проект “Громадський велопарк” в Сосниці реалізували за 2 місяці. І коштувало таке задоволення порівняно недорого — 446 тис. грн з яких 390 тисяч виділив Фонд, а 56 тисяч дала Сосницька ОТГ.

Що входило в проект? Будівництво 4-х велозупинок, закупівля 25 велосипедів, монтаж системи стеження і підсвічування парковок, яка працює, до речі, від сонячних батарей. 

Велосипеди вибрали вітчизняні, по 7 тис. грн за штуку, максимально укомплектовані, з сидіннями для дітей та кошиками для вантажу.

Реалізацією ідеї, купівлею велосипедів, вибором місць для стоянок, установкою систем стеження, займалися самі працівники сільради. Кажуть, що завдяки системі “Прозоро” заощадили близько 70 тис. грн, які потім витратили на відеоспостереження за велопарковками. А ще, виявилося, що в Україні проблема купити 25 однакових байків, тому тендер на закупівлю оголошували двічі.

Зараз Сосницький велопарк на консервації, але з настанням тепла, велосипеди зберуть та встановлять у відведених для цього місцях.

Як буде працювати система “малого громадського транспорту” в Сосниці?

Поки що в Сосницькій сільраді планують 4 велозупинки. Перша — у лікарні, друга — біля готелю, третя — біля стадіону й остання у центрального продуктового магазина. Всі парковки встановлені вздовж самого популярного маршруту в смт: від зупинки, повз соцзабез та медсанчастину, до сільського ринку.

До відома, піша дорога по цьому маршруту з одного кінця міста в інший займає близько 3 годин.

Як скористатися послугою? За словами співробітників сільради, правила експлуатації техніки розміщені на спеціальних стендах. Ніякої особливої ​​реєстрації для охочих покататися немає. На стоянках встановлені відеокамери, а на кожному транспортному засобі — система GPS стеження, сигнал від якої надходить на пульт. Таким чином, можна контролювати ситуацію та бачити, де і який велосипед в даний момент знаходиться. Що стосується графіка роботи, то парковки будуть відкриватися щодня о 7.30.

За правилами, той, хто взяв велосипед на одній зупинці, повинен залишити його на інший, ну а якщо ні, то працівник, який відстежує пересування велотранспорту, буде самостійно повертати суспільне майно на місце.

Важливий момент! Їздити на безкоштовних байках можна тільки в межах Сосниці. Якщо ж хтось спробує виїхати за межі містечка, трекер зразу передасть попередження на пульт оператора.

Як громадськість сприйняла ідею

Світлана Пастушенко говорить, що громадяни по-різному поставилися до ноу-хау. Ті, що живуть у Сосниці та їздять на власних велосипедах, не оцінили задум. А ось жителям “околиці” та сіл ідея сподобалася. Зрештою, робить висновок Світлана, цей проект на них, в основному, і був розрахований.

Втім і власникам велосипедів від нововведення буде користь. Найближчим часом на парковках встановлять веломайстерні, де кожен в разі потреби зможе відремонтувати свого “залізного коня”. Кожна така установка забезпечує ліквідацію 10-15 дрібних несправностей щодня, що зніме ще одну проблему — майстер по ремонту велотранспорту в Сосниці один, та й той працює тільки до обіду.

А ще Сосницькій сільраді планують розвивати місцевий велотуризм та проводити екскурсії по типу “Велотур одного дня по громаді”, адже у містечка багата історія та й саме воно виглядає привабливо. До речі, тут народився автор “Зачарованої Десни” Олександр Довженко і в сьогодні в смт працює його літературно-меморіальний музей.

Latest Posts

.,.,.,.,.,.,.,. Copyright © Partial use of materials is allowed in the presence of a hyperlink to us.