Неділя, 13 Червня, 2021

Історія вокзалу в Чернігові: чому він не зовсім “радянський” та хто в цьому винен?

Вокзали часто називають воротами в місто й це дуже точне визначення, адже вони перше, що бачать гості, сходячи з поїзда на перон....

Як будувалися підземні храми в Чернігові: з чого все це почалося та чим скінчилося

Так вже склалося, що 1300-річна історія Чернігова тісно пов'язана з його підземеллями — церквами, монастирями та їх ексцентричними господарями — ченцями й...

Як поживає будинок нащадків Хмельницького, Ревуцьких, в Іржавці та що там зараз?

Що ми знаємо про українську академічну музику? Виявляється, до образливого мало. І якщо "з ходу", то крім Миколи Лисенка нікого так одразу...

Як рятували палац Розумовського у Батурині та кому це вдалося

Понад 50 років Батурин був столицею козацької держави на Лівобережній Україні. Високі кручі Сейму, на березі якого розташувалося місто, і сама річка,...

Катерининська церква в Чернігові: що спільного у св.Катерини та давньослов’янської богині Мокоші?

Катерининська церква в Чернігові — це архітектурна та історична домінанта міста, можна сказати, його візитна картка. Саме купола цього храму зустрічають гостей...

Історія вокзалу в Чернігові: чому він не зовсім “радянський” та хто в цьому винен?

Вокзали часто називають воротами в місто й це дуже точне визначення, адже вони перше, що бачать гості, сходячи з поїзда на перон. І потрібно сказати, що з “воротами” Чернігову пощастило, такого вокзалу немає ніде в країні, попри те, що в Україні оригінальних залізничних станцій, яким 100 і більше років достатньо. І хоча сучасний чернігівський вокзал значно молодше, його “біографія” багато в чому унікальна та навіть у чомусь повчальна, пише chernigiv-future.com.ua.

Старий вокзал

Перша з/д станція в нашому місті з’явилася після прокладки вузькоколійки від станції Крути. Таким чином, залізниця довжиною в 76 верст поєднала Чернігів з “мережею” Московсько-Воронезької залізниці. Це сталося у 1891 р., а через 2 роки, на лівому березі Десни, в районі сьогоднішнього автомобільного моста, побудували з/д станцію. Будівля була дерев’яною й вокзалом вважалася чисто умовно, добиралися ж до неї на кінних бричках і возах.

“Старий вокзал” проіснував до 1928 р., поки не з’явився міст через Десну та поїзда стали їздити на правий берег. “Новий” вокзал збудували на західній околиці Чернігова, в районі сьогоднішньої Привокзальної площі. Це будівля простояла до липня 1941 року і було практично знищено під час німецьких бомбардувань.

Втім, в цьому випадку історія виявилася справедливою — німці зруйнували чернігівський вокзал, німці його й заново побудували після війни.

Хто зруйнував, той і побудував?

У вересні 1943 р. Чернігів був звільнений від фашистів і з цього моменту почалося відновлення міста, що перетворилося за 2 роки окупації в руїни. Не пожаліла війна й вокзал та залізничні колії, від яких нічого не залишилося.

Першим начальником цього зруйнованого вщент господарства у 1945 р. стала Лідія Олександрівна Толмачова і керувала ним до 1979 р.

Цікавий факт – за всю післявоєнну історію в Чернігові було 5 начальників вокзалу й 4 з них жінки.

Нова будівля залізничної станції поставили у 1949 р., а офіційно відкрили у 1950 р. І зараз, дивлячись на неї, розумієш наскільки в архітектурному плані вона відрізняється від стандартів того часу.

Офіційно архітектором “третього” чернігівського вокзалу став Г. І Гранаткин, однак є версія, що проект був створений одним невідомих німецьких полонених, що працювали на будівництві. Більш того, говорять, що цей німець залишився жити в Чернігові й у нього навіть був свій будинок в районі Підусівки.

До речі, це версія не так вже й фантастична, якщо подивитися, що проектував сам Гранаткин. У його послужному списку — поліклініка у Вінниці, літній кінотеатр в Ташкенті, станції метро Арсенальна, Хрещатик, Дніпро. Ось тільки все це … в співавторстві. А самостійні роботи — житлові будинки серії 1-438А (2), тобто ті самі “хрущовки” та “брєжнєвки”, де особливого розуму не потрібно. А чернігівський вокзал, як не глянь, справжній пам’ятник архітектури, до того ж дивно схожий на інші типові німецькі споруди того часу.

А що сьогодні?

У 1999 р. залізничний вокзал у Чернігові капітально відремонтували. Після цього тут багато що змінилося, навіть з’явився “президентський” зал. 

При цьому вокзал зберіг свій шарм і титул пам’ятки архітектури, про що свідчить табличка біля входу. А у 2003 р. будівлю перефарбували й з червоно-зеленого вона стала червоно-білою, що абсолютно її не псує та робить природною частиною місцевого архітектурного ансамблю.

Latest Posts

Як будувалися підземні храми в Чернігові: з чого все це почалося та чим скінчилося

Так вже склалося, що 1300-річна історія Чернігова тісно пов'язана з його підземеллями — церквами, монастирями та їх ексцентричними господарями — ченцями й...

Як поживає будинок нащадків Хмельницького, Ревуцьких, в Іржавці та що там зараз?

Що ми знаємо про українську академічну музику? Виявляється, до образливого мало. І якщо "з ходу", то крім Миколи Лисенка нікого так одразу...

Як рятували палац Розумовського у Батурині та кому це вдалося

Понад 50 років Батурин був столицею козацької держави на Лівобережній Україні. Високі кручі Сейму, на березі якого розташувалося місто, і сама річка,...

Катерининська церква в Чернігові: що спільного у св.Катерини та давньослов’янської богині Мокоші?

Катерининська церква в Чернігові — це архітектурна та історична домінанта міста, можна сказати, його візитна картка. Саме купола цього храму зустрічають гостей...

Відтепер всі фейки стануть помітними

Нещодавно стало відомо про те, що вся інформація, яка має ознаки маніпуляцій або не правдиві свідчення з 2020 року в «Фейсбук» стане виділятись іншим...